مهندسي فروش

بهينه سازي و طراحي سايت

یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

مهندسي فروش

۱۲۸ بازديد

براي تعريف مهندسي فروش و كاربردهاي آن بهترين منبع در اينترنت سايت www.referenceforbusiness.com است كه مرجعي براي تعريف واژگان دنياي تجارت و بازاريابي است. قطعا در ساير دانشنامه ها مانند ويكي پديا و غيره هم ميتوان تعاريفي از مهندسي فروش يافت كه كارساز باشند. در اين مقاله ما ديدگاه هاي مختلف را در مقاله بيان كرده و سعي مي كنيم، يك ديدگاه كلي بصورت بسيار ساده و كاربردي ارائه دهيم.

 

مهندسي فروش

تبليغات درون متني/

اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت ارزان كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحي سايت فروشگاهي  و  طراحي سايت شركتي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.

تبليغات درون متني

مهندسي فروش چيست و چه كاربردي دارد؟

مهندسي همانطور كه همه ميدانيم يك علم است كه براساس انجام محاسبات دقيق رياضي اقدام به يافتن پاسخ براي علوم مختلف مي كند. اكثر ما مهندسي را با علومي مانند عمران ، رياضي و فيزيك ميشناسيم. در حوزه هاي علوم انساني و بازاريابي امروزه مهندسي كاربردي كمتر از رشته هاي عمران و رياض و غيره ندارد. در واقع با پيچيده شدن روابط بازار، امروزه براي فروش بايد با علومي مانند آمار و حسابداري آشنا باشيم. با علوم همچون آمار و حسابداري ما داده هايي را از مشتريان و نحوه تعامل با آنان گرداوري مي كنيم. در مهندسي فروش وظيفه ما تبين قوانيني براي گسترش ميزان فروش بر مبناي اين علوم و نيز ساير داده هاي موجود است.

در يك تعريف ساده، مهندس فروش كسي است كه اطلاعات فني و تكنيكي كافي در مورد محصولي كه قصد فروش آن را دارد داشته و در ضمن مهارت هاي فروشندگي بالاي نيز داشته باشد. هوش كافي براي تلفيق اين دو و توان تحليل نحوه عملكرد پس از موفقيت و شكست در فروش از ويژگي هاي اصلي يك مهندس فروش است.

در فروشندگي و بازاريابي ما با يك ارتباط تنگاتنگ ميان فروشنده و خريدار روبرو هستيم. فعاليت هايي كه يك فروشنده و يا يك بازارياب انجام ميدهد، از دريافت سفارش كالا تا تحويل كالاي خريداري شده به مشتري را شامل شود. در واقع براي تفكيك فروشندگي از مهندسي فروش تنها ميتوان به توان بالاتر در مديريت و افزايش فروش يك مهندس فروش اشاره كرد.

توصيف شغل مهندس فروش

يك مهندس فروش با تركيب دانش فني و مهارت هاي فروش به يك سطح تعادل براي برطرف كردن خواسته هاي مشتري دست ميابد. اين سطح تعادل به ميزان دانش و شناخت محصولي كه ميخواهد بفروشد بستگي دارد .

مشتريان و مخاطبان يك مهندس فروش معمولا كاركنان بخش فني سازمانهايي هستند، كه كار خرده فروشي انجام نميدهند. مثال: كارخانه ها ، شركت هاي خدمات عمومي ، مقامات محلي و بيمارستان ها .

كار يك مهندس فروش دقيقا چيست؟

يك مهندس فروش براي اطمينان از نيازهاي مشتري و شركت خود با فروشندگان بخش هاي ديگر و همچنين ساير كارمندان، مانند كارمندان طراحي و توسعه، خريد ، توليد و مديران ارشد ارتباط برقرار مي كند.

يكي از وظايف مهندس فروش بازبيني روش هاي بكارگرفته شده از نظر تئوري و شيوه اجرا است.

مهندسي فروش راه هاي ايجاد محيط هاي جديد براي افزايش سود را ترسيم كرده و همواره، با خلاقيت و بازآفريني روشهاي جديد فروش، ميزان عرضه محصولات شركت را افزايش ميدهد.

كار روزانه مهندس فروش در يك شركت معتبر:

جستجو براي مشتريان جديد كه ميتوانند از كالا و محصولات شما در محدوده اي كه كالا را عرضه مي كنيد سود ببرند.

  • ملاقات حضوري با مشتريان بلقوه.
  • ايجاد و حفظ ارتباطات با مشتريان
  • مديريت و تامين نياز هاي مشتريان
  • قانع كردن مشتريان به اينكه كالا و خدمات شما نياز هاي آنان را به بهترين وجه برطرف مي كند.
  • گرداوري خواسته هاي مشتريان(دفتري كه مشتري ميتواند در باره كلا نظرش را بدهد و مانند آن)
  • مذاكره در باره شرايط قرارداد و يا مناقصه
  • مذاكره و بستن قرارداد با راضي كردن مشتري به پذيرفتن شرايط قرارداد.
  • پيشنهاد سرويسهاي خدمات پس از فروش
  • مديريت مشتريان و حساب آنها
  • آناليز هزينه و فروش
  • ايجاد گزارش براي دفتر مركزي
  • حضور در بازارهاي هدف فروش محصول
  • ضبط و نگهداري اطلاعات تماس مشتريان
  • همكاري در همآهنگي پروژه هاي فروش
  • پشتيباني از بازاريابي، با شركت در نمايشگاه ها، كنفرانس ها و ساير رخدادهاي بازاريابي
  • ارائه پيشنهادات فني و توضيح نحوه براورده شدن نيازهاي مشتريان با كالاي توليدي ما.
  • تهيه تكنيك هاي دستياري پيش از فروش و آموزش هاي محصول
  • همكاري با ديگر اعضاي تيم فروش و ساير كارشناسان فني
  • حل مشكلات مشتريان
  • كمك به طراحي كالاهاي سفارشي
  • تهيه ابزار و لوازم ورزشي براي تيم فروش

 

تبليغات ميان متني

سئو سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين  تبليغات گوگل ادوردز  از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد. بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است.

تبليغات ميان متني

تفاوت يك مهندس فروش و يك فروشنده در چيست؟

در واقع ميتوان گفت كه مهندسي فروش تلاش دارد تا با استفاده از تكنيك هاي مهندسي ساز و كار هاي فروش را تغيير دهد و منجر به ارتقاء آنها شود.

در واقع يك مهندس فروش علاوه بر اينكه خود ممكن است مانند يك فروشنده وارد مزاكره و فروش شود. ميتواند با تاكتيك هاي جديد فروش ميزان فروش را افزايش دهد.

عمده كاربرد مهندسي فروش در عرضه و بازاريابي محصولات خاص صنعتي ميباشد. ولي امروزه شاهد گسترش آن به شاخه هاي عمومي تر بازاريابي هستيم.

با توجه به گسترده شدن انواع مدل هاي بازاريابي و پيچيدگي محصولات، مهندسي فروش ميتواند با استفاده از دانش فني خود به كمك فروش هر چه بيشتر محصولات رود.

چگونه با مهندسي فروش به موفقيت برسيم؟

تركيب علم مهندسي و دانش فني از يك محصول و توان فروش بالا، موجب ميشود كه بكارگيري مهندسي فروش سهم كالا و خدمات شركت از بازار را توسعه دهد.

مهندسي فروش با تهيه گزارش عملكرد فروشندگان و بازخورد مشتري از كلا ، ميتواند در تبيين سياست تغيير كيفيت كالاي توليد شده موثر باشد.

فروش و مشاوره در مهندسي فروش

هدف شغل مهندسي فروش اين است كه به مشتري بلقوه كمك كند كه ويژگي هاي كالاي توليد شده را درك كرده و آن را با ساير كالا ها مقايسه كند، تا با كمك اين مقايسه بتواند، براي رفع مشكل خود تصميم به استفاده از كالا و خدمات توليد شده بگيرد. مهندسي فروش باعث افزايش اطمينان مشتري به كالاي خريداري شده ميگردد. هدف نهايي شغل مهندسي فروش بالا بردن ميزان فروش محصولات يك شركت ميباشد.

مراحل اصلي مهندسي فروش

يافتن مشتريان بلقوه:

با توجه به نوع كالا و خدمات عرضه شده در شركت يك مهندس فروش بايد بسادگي بتواند، مشتريان بلقوه شركت را شناسايي كند. مثلا يك شركت توليد كننده سر سيلندر، مشتريان بلقوه اش شركت ها توليد خودرو، عرضه كنندگان خدمات تعمير و در آخر هم رانندگان خودرو مي باشند. شناخت مشريان بالقوه، شانس پيروزي در بازاريابي محصولات و فروش آن را بسيار بالا مي برد.

براي برقراري ارتباط با مشتريان بلقوه بايد كمي تحقيق كرده و وسيله هاي بازاريابي كه بيشترين مشتري جذب آن مي شود را بكاربرد. مثلا در ايران معمولا اس ام اس تبليغاتي با سرعت بالا موجب افزايش مخاطب مي شود.

برقراري تماس با مشتري بلقوه:

در تماس اوليه از سوي مهندس فروش با شركت يا فرد براي فروش محصول بايد اطلاعاتي ازشركت يا فرد بدست آورد و نحوه بازاريابي را بر اساس اين اطلاعات بايد تغيير داد.

تحقيق در باره شركت خريدار بايد شامل هزينه تقريبي بابت كالاهاي مشابه، ميزان تقريبي توان مالي، آشنايي با كالا و خدمات توليد شده ميباشد.

تماس براي فروش محصول:

بعد از اينكه در تماس اول با نشان دادن اينكه از نيازها ي شركت خريدار آگاهي دارد. در گام بعدي بايد مشتري را به خريدار تبديل كرد. برخي از مهندسين فروش اين مرحله را حضوري انجام مي دهند.

معرفي كالا برحسب نياز مشتري:

در اين گام يك مهندس فروش بايد بر اساس نياز هاي مشتري كالاي خود را تبليغ و بازاريابي كند. اين جمله به معناي تبليغ غير واقعي نيست . بلكه به معني تبليغ ويژگي هايي از كالا توليد شده است، كه نياز مشتري را برطرف مي كند. مثلا اگر شما براي يك شركت توليد قفل بازاريابي انجام مي دهيد و مشتري شما شخصي است، كه اخيرا مورد دستبرد قرار گرفته ويژگي هاي ضد اسيد و ضد برش بودن قفل ميتواند بسيار سريع تر از تنوع رنگ محصول شما را به هدف فروش برساند.

نحوه پاسخگويي به سوالات مشتري:

هنگامي كه مشتري يك كالاي گرانقيمت تهيه ميكند. سوالات فني و رواني از بازارياب مي پرسد. كه خود را قانع به انجام يك خريد درست كند. گاهي يك جمله: اين انتخاب عالي و درست بود. كارساز است و گاهي نياز است كه ساعت ها به مشتري مشاوره فني بدهيد. براي هردو آماده باشيد. زيرا در صورتي كه مشتري به يك كلمه تائيد نياز داشته باشد ساعت ها سخنراني در باره مشخصات فني او را دو دل مي كند. در صورتي كه مشتري خواهان اطلاعات فني باشد. نداشتن اين اطلاعات ميتواند منجربه از بين رفتن شانس فروش شود.

نهايي كردن فروش:

شايد اين نكته براي كساني كه در صنعت فروش حضور نداشته اند، بي اهميت جلوه كند ولي مهمترين قسمت يك قرارداد نهايي كردن فروش است . قراداد فروش را تايپ مي كنيد و يا مي نويسيد اهميتي ندارد. مهم اين است كه مشتري حداقل زمان ممكن را صرف نهايي كردن فروش كند. اگر نياز به وارد كردن جزئيات زيادي در قرارداد داريد. يك برنامه نويس استخدام كنيد، كه اين كار را در نرم افزاري برايتان ساده سازي كند.

جلب رضايت مشتري با پيگيري بعد از خريد:

كسب نظر مشتري در باره كالا و ارائه خدمات پس از فروش مناسب براي مشتري، باعث ميشود كه مشتري حس كند اهيمت او براي شما بيش از پولي است كه، بابت خريد كالا داده است.

يك مهندس فروش موفق كسي است كه بتواند براحتي تكنيك هاي فروش را با اطلاعات خود از كالا در هم آميزد و بيشترين فروش را براي شركت فراهم آورد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.